Donna Tartt "Tajemna historia"

O książkach Donny Tartt słyszałam dużo i były to w większości opinie pochlebne. Miały one dla mnie dużą wartość, ponieważ były wydawane przez osoby, które w moim przekonaniu są znawcami tematu książkowego. Sama również czytałam i wiedziałam o nagrodach, jakie zdobyła autorka, czyli m.in. nagroda Pulitzera. 

Postanowiłam rozpocząć naszą wspólną znajomość od książki "Tajemna historia", która nie zbierała aż tylu dobrych ocen, co nagrodzony wcześniej wspomnianym Pulitzerem "Szczygieł". Pomyślałam, że zacznę od początku, jako że "Tajemna historia" to debiutancka powieść Donny Tartt, a ja lubię trzymać się chronologii. 

Opisywana historia przedstawia perypetie studentów, którzy dopuszczają się morderstwa swojego akademickiego kolegi oraz co następuję później. Czy poniosą konsekwencje swojego czynu? A jeżeli tak, to jakie one będą? 

Książka przedstawia zawiłe problemy, jakie rozgrywają się w psychice młodych ludzi, którzy mają odczucie, że robią coś wielkiego, że są częścią większego planu i mają odczucia pewnej "wyjątkowości".

Czytałam tą książkę stosunkowo długo, myślę, że aspekt psychologiczny wpłynął na mój odbiór tej książki. Były momenty, że wciągały mnie rozważania głównego bohatera, a czasami bardzo męczyłam się z tą historią.

Mimo moich nie zawsze pozytywnych odczuć co do tej powieści, jestem pod wielkim wrażeniem kunsztu pisarskiego autorki i rozumiem, dlaczego została nagrodzona tak ważną nagrodą w świecie literackim. Dobór słownictwa i pełne opisy uczuć i przeżyć bohaterów, pokazują jak autorka dopracowuje  swoje dzieła. 

Jestem kobietą, która trochę jak sroka zwraca uwagę na szczegóły zewnętrzne, w tym także na to jak wydane są książki, które czytam. Muszę przyznać, że książka" Tajemna historia" wydana jest pięknie, w grubej oprawie z obwolutą, gdzie na obwolucie umieszczono tylko fragment dzieła malarskiego, a pod nią kryję się cały obraz. Urzekł mnie ten sposób wydania książki. 

Na półce czeka na mnie wielki "Szczygieł" i mimo moich rozterek dotyczących debiutu autorki, chcę poznać kolejną jej historię.

Ktoś z Was czytał którąś z wspomnianych powieści? Macie jakieś doświadczenia z prozą Donny Tartt? Chętnie poznam Wasze opinie i polecenia. 



Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty